نحوه عملکرد پمپ ضد اسید | کارکرد پمپ شیمیایی
نوشته شده توسط : آژانس دیجیتال مارکتینگ مکس آنلاین

ساخت پمپ ضد اسید 

پمپ پلیمری یا ضد اسید:
پمپ‌های پلیمری یا ضد اسید یا پمپ‌های مقاوم در برابر اسید، دستگاه هایی هستند که برای انتقال سیالات اسیدی به کار می‌روند. این پمپ‌ها به صورت ویژه برای مواد شیمیایی قوی طراحی شده‌اند و برای انتقال مواد شیمیایی در عملیات صنعتی و آزمایشگاهی استفاده می‌شوند. این پمپ‌ها برای انتقال مواد شیمیایی مانند اسیدها، آلکالی ها، حلال‌ها و سایر مواد شیمیایی استفاده می‌شوند. پمپ‌های پلیمری در برخی از کاربردها مانند صنایع شیمیایی، صنایع پتروشیمی، صنایع غذایی، صنایع داروسازی و صنایع آب و فاضلاب استفاده می‌شوند.

ویژگی های پمپ های پلیمیر یا ضد اسید:
مقاومت شیمیایی: پمپ باید از مواد مقاوم در برابر تماس با اسیدها ساخته شده باشد. معمولاً پمپ‌های ضد اسید، پمپ‌های پلاستیکی یا پمپ‌های ساخته شده از مواد پلاستیکی هستند که از جنس‌هایی مانند پلی پروپیلن (PP)، پلی‌اتیلن (PE)، پلی‌وینیل کلراید (PVC)، پلی وینیلیدن فلوراید (PVDF)، تفلون (PTFE) تشکیل شده اند. پمپ‌های پلاستیکی مقاومت بالایی در برابر مواد شیمیایی از جمله اسیدها، آلکالی‌ها و حلال‌ها مختلف دارند.

عملکرد: پمپ باید قادر به انتقال سیالات اسیدی با حجم و فشار مورد نیاز باشد. برای مشخص کردن این نیازها، باید دبی و فشار مورد نیاز را براساس محیط کاری و مشخصات مورد استفاده در نظر بگیرید. همچنین نیازمندی‌های خاص برای دما و خواص سیال پمپ شونده نیز باید مورد بررسی قرار گیرد تا پمپ مناسب انتخاب شود.

ایمنی: ایمنی در استفاده از پمپ‌های شیمیایی بسیار مهم است. به دلیل خطرات مربوط به استفاده از مواد شیمیایی قوی مانند اسیدها، پمپ باید از نظر ایمنی مطابق با استانداردهای مربوطه باشد. بهتر است پمپ دارای سیستم‌های ایمنی مانند سیستم‌های ایمنی الکتریکی، سیستم‌های حفاظت در برابر نشت و سیستم‌های خنک کننده باشد.

نگهداری، تعمیرات و خدمات پس از فروش: اطمینان حاصل کنید، پمپی که تهیه می نمایید، از سوی شرکت سازنده دارای خدمات پس از فروش باشد.

مزایای پمپ های پلیمیری یا ضد اسید:
پمپ‌های پلیمری یا پمپ‌های پلاستیکی از مواد پلیمری ساخته می‌شوند و به عنوان جایگزینی برای پمپ‌های فلزی در برخی از کاربردها مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع پمپ‌ها دارای مزایایی به شرح ذیل هستند.

ماندگاری و طول عمر بالا: آنها با مواد شیمیایی تعامل کمتری دارند و نسبت به خوردگی و زنگ‌زدگی مقاوم هستند. همچنین در برابر رطوبت، آب و هوا و آلاینده‌های محیطی مقاومت دارند. این ویژگی باعث افزایش طول عمر و ماندگاری آنها می‌شود و نیاز به تعویض و نگهداری کمتری دارند.
وزن سبک: مواد پلیمری به طور کلی سبکتر از فلزات هستند، بنابراین پمپ‌های پلیمری وزن کمتری دارند که نقل و انتقال و نصب آنها را آسانتر می‌کند.

قیمت مناسب: پمپ‌های پلاستیکی معمولاً قیمتی مناسب‌تر نسبت به پمپ‌های فلزی دارند، که از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه هستند.
طراحی و قابلیت تولید پیچیده: پمپ‌های پلاستیکی قابلیت تولید در اشکال و اندازه‌های پیچیده‌تر را دارند، که می‌تواند برای کاربردهای خاصی در صنایع مختلف استفاده شود.

پمپهای ضد اسید شرکت آبتین صنعت AMP-M، AMP-N، AMP-H، ANP پمپهایی پلاستیکی هستند که به طور خاص برای پمپاژ سیالات خورنده طراحی شده اند. پمپهای اسید سولفوریک پلاستیکی پلیمری آبتین صنعت سری AMP-H و ANP از الزامات مربوط به ابعاد و مشخصات هیدرولیکی استاندارد API 610 پیروی می کنند. در این الکتروپمهای سانتریفیوژ ضد خوردگی شیمیایی از نیروی محرکه مکانیکی (Mechanical drive) برای چرخش محور استفاده می شود. سری ANP از قابلیت جداشدن و مستقل بودن الکتروموتور از پمپ ضد اسید برخوردار است که موجب مزایای زیادی برای این سری گردیده است.

به طور کلی بخش های تشکیل دهنده متمایز در هر سری از پمپ های پلیمری( پمپ ضد اسید ) شامل موارد زیر هستند:

1- بخش هیدرولیکی پمپ ضد اسید
2- بخش مکانیکی پمپ ضد اسید
3- بخش آببندی شافت (سیل مکانیکی تک یا دوبل) پمپ ضد اسید
4- بخش نیروی محرکه پمپ ضد اسید

 

بخشهای هیدرولیکی و مکانیکی بخشهایی هستند که به یکی از اصلی ترین شاخصه های پمپهای شیمیایی ما تحقق می بخشند، و آن مقاومت در برابر خوردگی شیمیایی است.

بخش هیدرولیکی : کلیه بخش هیدرولیکی که در تماس با مایع پمپ شونده هستند از مواد ترموپلاستیک با مقاومت شیمیایی عالی ساخته شده اند. از آنجا که مقاومت مکانیکی این نوع مواد نسبتا ضعیف می باشد، لازم است در مقابل تنش های خارجی و فشارهای حرارتی از آنها محافظت نمود.

بخش مکانیکی : بخش مکانیکی از چدن یا فولاد ساخته شده است. که این امر موجب تقویت و استحکام بخش هیدرولیکی و نیز حمایت شافت و یاتاقانها گردیده است. کلیه نیروهای داخلی و خارجی باید توسط این بخش تحمل شوند.

بخش آببندی شافت : یک سیل مکانیکی با توجه به خورندگی مواد شیمیایی مورد استفاده در فرایند، پمپ را از اطراف شافت آببند می کند. این نوع آببندی، به شرط کاربرد صحیح، حداقل خرابی و حداکثر عمر مفید را تضمین می کند.

نکته پمپ پلاستیکی  هرگز نباید بدون مایع، یا با روغن کاری نامناسب و سیل مکانیکی سرد حتی برای یک آزمایش کوتاه بکار گرفته شود. تا حد ممکن باید از خشک کار کردن جلوگیری شود. خشک کارکردن منجر به آسیب زدن به سیل مکانیکی و قطعات متحرک خواهد شد، همچنین ممکن است خطراتی برای اپراتور به همراه داشته باشد.

نیروی محرک : همه پمپهای سانتریفوژ به طور کلی به وسیله یک موتور الکتریکی تحریک می شوند که در پمپ های ضد اسید سری ANP، گشتاور چرخشی از طریق یک کوپلینگ انعطاف پذیر به شافت پمپ انتقال داده می شود و در سایر سری های پمپ مستقیم به بخش هیدرولیکی منتقل می شود. شافت های پمپ و موتور به طور دائم به یکدیگر متصل بوده و با یک محافظ گوپلینگ محافظت می شوند. شما هرگز نباید در حین روشن بودن الکتروپمپ محافظ کوپلینگ را بردارید. پمپ و موتور بر یک صفحه شاسی نصب و تراز می‌شوند.
توجه : محافظ کوپلینگ یک وسیله حفاظتی است و باید حتما بعد از هر بار باز و بسته کردن دستگاه جاگذاری شود.

پلاک گذاری پمپ ضد اسید : دو نوع پلاک برای این گروه از پمپها استفاده می شود که نوع اول (پلاک بزرگتر) بر روی پمپهای AMP-H و ANP و نوع دوم (پلاک کوچکتر) بر روی پمپهای AMP-M و AMP-N پرچ و نصب می گردد. جنس این پلاکها برنج و به ضخامت 0.5 میلیمتر می‌باشد.

 

  • در پلاک نصب شده روی پمپ، اطلاعات زیر درج شده است:
  • - آرم و آدرس شرکت
  • - نوع پمپ شامل سری و مدل پمپ مانند AMP-N 50-150
  • - قطر پروانه (ø)
  • - ارتفاع آبدهی (H)
  • - دمای سیال پیش بینی شده (T)
  • - نرخ آبدهی (Q)
  • - دور موتور (n)
  • - قدرت خروجی پمپ (P)

آشنایی با عملکرد پمپ سانتریفوژ
این نوع پمپ های سانتریفوژ یا گریز از مرکز برای انتقال سیالات خورنده ای مانند اسیدها و بازهای قوی و نظایر آن به کار می رود. این پمپ ها در ظرفیت های مختلف از یک تا چند هزار لیتر در دقیقه در انواع گوناگون ساخته می شود که هر یک کاربرد خاصی دارد. همچنین این پمپها برای درجه حرارتهای زیاد نیز ساخته می شود. ارتفاع آبدهی یا ستون آب (Discharge head) آنها از 6/0 متر (2 فوت) تا چند صد متر است.
اصول کار این پمپ ها بر اساس استفاده از نیروی گریز از مرکز پایه گذاری شده است. هر جسمی که در یک مسیر دایره ای یا منحنی شکل حرکت کند تحت تاثیر نیروی گریز از مرکز واقع می شود. جهت نیروی گریز از مرکز طوری است که همواره تمایل دارد که جسم را از مرکز دوران دور سازد. قطعه دواری که در داخل پوسته پمپ وجود دارد با حرکت سریع خود موجب گردش مایع می گردد. در نتیجه این عمل، مایع تحت تاثیر نیروی گریز از مرکز واقع شده و از مجرای خروجی خارج می گردد. در نتیجه ایجاد خلاء نسبی، فشار اتمسفر باعث دخول مایع به بدنه پمپ می گردد. تا زمانی که مایع در داخل پمپ وجود داشته باشد و پره آن به حرکت دورانی خود ادامه می دهد مراحل فوق تکرار می گردند. قطعه دورانی که در داخل نیروی گریز از مرکز قرار دارد «پره» نامیده می شود. پره مذکور در داخل بدنه پمپ گردش می کند.
در پمپ های گریز از مرکز، مایع از مجرای ورودی که در مرکز پروانه تعبیه شده وارد محفظه ای می گردد و در آنجا با تیغه های متحرک پروانه روبرو می شود. دوران مایع موجب ایجاد نیروی گریز از مرکز شده و در محل قطر خارجی پروانه، فشاری پدیدار می شود که موجب ایجاد جریان شده و مایع، پروانه را با سرعت و فشار زیادی ترک کرده و از طریق مجرائی که به این منظور پیش بینی شده از پمپ خارج می گردد و به محل مصرف هدایت می شود.
• ساختمان پمپ ها
پوسته پمپ (Casing):
ساختمان پوسته به گونه ای می باشد که ورود مایع از مرکز آن و خروج مایع از یک نقطه در محیط پوسته یا بدنه می باشد که ممکن است در بالای آن یا در طرفین قرار گیرد.
پروانه (Impeller):
طرح پروانه پمپ های گریز از مرکز، برای جوابگویی به نیازهای انواع و اقسام پمپ ها بسیار متفاوت و گوناگون است که هر یک شرایط ویژه ای را برای پمپ به وجود می آورد و در واقع مقدار آبدهی (Flow rate) و ارتفاع آبدهی (Discharge head) بستگی به ساختمان پروانه دارد، لذا برای آن که پمپ از نظر اقتصادی مقرون به صرفه بوده و عملکرد مناسبی داشته باشد نباید فراموش کرد که انتخاب نوع و نحوه طراحی پروانه در درجه اول اهمیت قرار دارد.
اندازه قطر پروانه و عرض پره ها در مشخصات پمپ نقش عمده دارد، در یک پروانه با عرض ثابت هرچه قطر پروانه کمتر باشد ارتفاع آبدهی پمپ کاهش می یابد و هرچه قطر پروانه افزایش یابد ارتفاع آبدهی پمپ زیادتر خواهد شد. همچنین در یک پروانه با قطر ثابت هرچه عرض پروانه بیشتر شود مقدار آبدهی افزایش می یابد و بالعکس.
شافت یا محور (Shaft):
شافت که به دقت و جداگانه طراحی شده است به عنوان مجموعه یک پارچه ای که با پروانه می چرخد باید مورد آزمایش قرار گیرد. سطح خارجی شافت پمپ را سنگ می زنند تا سایر اجزایی قرار است روی آن نصب شوند (از قبیل بلبرینگ و پولی تسمه) به دقت و بدون لقی بر روی آن قرار گیرند. محافظت از محور پمپ در مقابل سایش، خوردگی شیمیایی و مکانیکی که در تکیه گاههای ساکن اتفاق می افتد با بهره گیری از بوش های فولاد کرم-نیکل یا برنزی قابل تعویض که به چندین شکل متفاوت طراحی و نصب شده اند امکانپذیر می گردد. پمپ های کوچک را غالبا از شافت های ضد سایش می سازند تا از عیوبی که در اثر بزرگ کردن محور در قسمت تکیه گاه به وجود می آید، اجتناب شود.
یاتاقان (Bearings):
یاتاقانها نقاطی هستند که شافت پمپ را نگه داشته و فشارهای محوری که در اثر نیروهای موازنه نشده بر پمپ اعمال می گردد را جذب می کنند. از نظر یاتاقان بندی باید گفت که در اغلب پمپ ها از بلبریگ استفاده می کنند.

• مزایای پمپ سانتریفوژ یا گریز از مرکز:
کم بودن اجزاء متحرک
حداقل بودن افت انتقال انرژی
جریان یکنواخت و غیر موجی
عدم تماس بین مایع پمپ شده و مواد روغن کاری
عمر طولانی
نگهداری آسان و تعمیرات حداقل

• در مورد پمپ سانتریفوژ دو نقص وجود دارد:
پمپ به طور خودکار آماده راه اندازی نیست مگر اینکه به راه انداز یا سوپاپ یکطرفه مجهز شود.
در هنگامی که ارتفاع دهش بزرگتر از 9 متر باشد برای ظرفیت های کوچکتر از 38 لیتر در دقیقه یا m3/h 227/0 مناسب نیست.

 

 

جنس بدنه پمپ ضد اسید 


در طول مدت زمان تحویل کالا تا انتقال به انبار مشتری نکات مهم زیر بایستی رعایت شوند:

3-1 تحویل
جابجایی پمپ باید به دقت مطابق با دستورالعملهای بند 3-2 صورت گیرد.
قبل از هر کاری کالای تحویلی را با متن درخواست خود مطابقت دهید.
از سلامت ظاهری پمپ مطمئن شوید.
حداکثر تا 48 ساعت بعد از تحویل ما را نسبت به صدماتی که در طی انتقال به محل رخ داده است، آگاه سازید. شکایات بعد از این مدت پذیرفته نخواهد شد.

3-2 جابجایی و انبارش
انتقال و جابجایی پمپ باید با دقت انجام گیرد:
از افتادن پمپ از ارتفاع جلوگیری کنید.
به پمپ ضربه وارد نکنید.
از خراش افتادن پمپ جلوگیری کنید.
انبارش پمپها به مراقبتهای زیر نیاز دارد:
پمپ باید از یخ زدگی محافظت شده و در دمایی بین 10 تا 40 درجه سانتیگراد نگهداری شود.
پمپ باید در محیطی با رطوبت نسبی کمتر از 70% نگهداری شود.
پمپ باید در محیطی بدون گرد و غبار نگهداری شود.
پمپ باید در محیطی امن از امواج مضر (رادیواکتیو، فرابنفش و ...)، که مشخصات فیزیکی-شیمیایی مواد را در معرض خطر قرار می دهند، نگهداری شود

تطبیق پمپ
قبل از شروع هر گونه فعالیت نصب می بایست نسبت به تطبیق و صحه گذاری پمپ اقدام کنید. مشخصات پمپ باید با مشخصات پمپی که در فرم سفارش آمده است مطابقت داشته باشد. مطمئن شوید دستگاهی که می خواهید نصب کنید با انتظاراتی که پیش‌بینی می کردید هماهنگ باشد.
4-2 دستورالعملهای کلی
قبل از نصب و راه اندازی یک پمپ سانتریفوژ باید به دقت بر انتخاب و نصب صحیح لوله کشی ها تمرکز داشته باشید (پیوست1). محاسبات نادرست و نصب نامناسب لوله کشی منجر به کاهش اثربخشی و امکان بروز آسیب به پمپ می شود. (افزایش ریسک ایجاد حباب و ...)
نصب یک پمپ ساتریفوژ باید توسط پرسنل متخصص و شایسته انجام گیرد.
رعایت دستورات پیش رو در جهت عملکرد مناسب و مطمئن الکتروپمپ کاملا ضروری است. جابجایی و انبارش دستگاه باید مطابق با بند 3-2 انجام گیرد.

اگر راه اندازی پمپ بیش از 2 سال از زمان تحویل صورت پذیرد، لازم است:
سیل مکانیکی را پیاده کرده و سطوح تماس آن را کنترل کنید. (در صورت نیاز آنها را تمیز یا صیقلی نمایید.)
همه اورینگ ها را تعویض کنید (به دلیل تغییر شکل، کهنگی یا فرسودگی)
گریس یاتاقانها و بلبرینگها را تعویض کنید.
در صورت نگهداری پمپ برای بیش از 3 سال، لازم است بلبرینگها و کلیه واشرها تعویض شوند.

پمپ شیمیایی | پمپ تزریق مواد شیمیایی | پمپ پلیمری | پمپ ضد خوردگی | 

4-3 تعیین سیستم لوله کشی و نصب آن
4-3-1 قوانین کلی
تجربه نشان داده است که ابعاد لوله ها باید به گونه ای انتخاب شوند که سرعت جریان مایع به اندازه های زیر گردند:
* از 5/0 تا 5/1 متر بر ثانیه در طرف مکش
* از 0/1 تا 0/3 متر برثانیه در طرف دهش

- قطر اسمی لوله ها باید حداق برابر با قطر اسمی دهانه های پمپ باشد. در مورد خط لوله های طولانی، برای تعیین قطر مناسب لوله ها، محاسبات توجیه اقتصادی را در نظر بگیرید.
- برای جلوگیری از پدیده ایجاد حباب و اثرات مخرب آن، هرگز نباید از حداکثر ارتفاع مجاز مکش تجاوز کنید.
- در حالت تحت شرایط سخت عملیاتی (دمای بالای مایع، فشار زیاد بخار و...) ارتفاع مکش اهمیت بیشتری پیدا می کند.
- انحناهای تند (R<3ND)، شیرها، تجهیزات قطع کن و ... نباید در نزدیک دهانه های پمپ نصب شوند. اتصالات تا جایی که امکان دارد باید در مقطع های عمودی لوله ها نصب شود تا از ته نشینی رسوبات جلوگیری شود. آنها حداقل باید در فاصله m 1 یا ND 10 از دهانه های پمپ نصب شوند. تا حد ممکن باید مقطع های مستقیم و راستی (حدود ND 15) در مسیر لوله در نظر بگیرید، این مقدار پیش بینی به شما اجازه می دهد در آینده بتوانید تجهیزات اندازه گیری کنترلی از قبیل جریان سنج در مسیر لوله کشی نصب نمایید. لازم است همواره در حین عملیات مکش توسط پمپ، سطوح پایین و بالای مخزن را بازدید کنید. این امر از امکان خشک کار کردن پمپ در یک مدت کوتاه و خرابی پمپ شما جلوگیری می‌کند.
خود پمپ هرگز نباید به عنوان تکیه گاه در سیستم لوله کشی قرار گیرد. میزان نیروها و گشتاورهای مجاز روی فلانج ها برای گروه های AMP-H و ANP در پیوست 2 ارائه شده است.


* در پمپاژ مایعات داغ (t>60 C) انبساط حرارتی لوله ها باید به واسطه اندازه گیری های مناسب جبران شود.
* عناصر قطع کننده (مسدود کننده) تدارک ببینید.
* در دو سمت مکش و دهش، فشار سنج در نظر بگیرید.
* لوله ها را قبل از اتصال به دقت تمیز کنید.
* بین پمپ و شیر قطع کن، شیر تخلیه در نظر بگیرید.

4-3-2 دستورالعمل های نصب لوله مکش (ورودی پمپ)
* خطوط لوله باید کاملا محکم بسته شوند و به گونه ای نصب شوند که ایجاد حبابهای هوا غیر ممکن باشد.
* از مکش مواد و رسوبات ناآشنا خودداری کنید. در صورت لزوم، از فیلترها یا آشغالگیرها (Strainer) (به کاتالوگ عمومی محصولات (IN SA 01) مراجعه کنید.) در مسیر لوله یا مخازن مکش استفاده کنید. برای جلوگیری از مسدود شدن این تجهیزات باید به طور متناوب آنها را شستشو و تمیز نمود. مقطع یک آشغالگیر مکش باید حداقل 3 برابر کل مقطع لوله مکش باشد.
* اگر پمپ با یک دستگاه کنترل سطح اتوماتیک کار می کند، شما باید اطمینان یابید که خاموش کردن پمپ قبل از ورود هوا به لوله مکش انجام شود. (مراقب ایجاد گرداب باشید.)
پمپ هرگز نباید در معرض ضربه قوچ قرار بگیرد. اگر خط لوله با یک شیر مسدودکننده آنی (


4-3-3 دستورالعمل های نصب لوله دهش (خروجی پمپ)
در مورد فشارهای ایستایی ، به منظور جلوگیری از فشارهای ناگهانی و چرخش معکوس پمپ بعد از قطع نیروی محرکه، باید یک شیر یکطرفه در مسیر دهش نصب شود. برای پیشگیری از حبابهای هوا یک شیر تخلیه باید بالا یا بعد شیر یکطرفه نصب گردد.

4-4 نصب پمپ در موقعیت مورد نظر
4-4-1 استقرار پمپ و موتور روی فونداسیون
مطمئن شوید سطح فونداسیون کاملا افقی و مسطح باشد. قراردادن پمپ و موتور را روی فونداسیون با کمک یک تراز حبابدار روی دهانه شافت و دهش کنترل کنید. دستگاه را با ابزاری از قبیل پیچ لنگر یا پرچ محکم کنید.
درپوش های کاغذی که بر دهانه های مکش و دهش قرار گرفته اند را تنها در زمان نصب لوله کشی به پمپ، بردارید.
* پمپ باید به فونداسیون به اندازه لازم محکم بسته شود.
* از تجهیزات لرزه گیر میان زمین و فونداسیون استفاده کنید.
* در مورد پمپهایی که همراه با صفحه شاسی عرضه می شوند، مراقب تاب برداشتن شاسی برای جلوگیری از عدم تراز شدن دستگاه باشید.
* پمپهای سری ANP در زمان تحویل بر روی یک صفحه شاسی نصب شده اند. شافتهای پمپ و موتور به وسیله یک کوپلینگ از نوع فاصله دهنده انعطاف پذیر (کوپلینگ 3 تکه) به یکدیگر متصل شده اند. برای افزایش عمر مفید کوپلینگ، شافت پمپ و موتور باید کاملا تراز باشند. پس از مستقر شدن بر فونداسیون تراز بودن کوپلینگ را با ابزار مخصوصی چون گیج و خط کش تراز کنترل کرده و در صورت لزوم دوباره تراز شود. در نهایت باید شافت در کوپلینگ به راحتی با دست قابل چرخش باشد.

در پمپهای سری AMP-H، AMP-N و AMP-M، شافت پمپ به طور مستقیم به شافت موتور متصل هستند. بنابراین نیازی به تراز کردن دقیق دستگاه نیست. با این حال مراقب باشید در زمان بستن پمپ به زمین، تنشی در بخشهای ریخته گری شده وارد نشود.

4-4-2 اتصالات هیدرولیکی
لوله ها باید کاملا در محور پمپ باشند. نیروها و گشتاورهای ایجاد شده از لوله کشی نباید بر پوسته پمپ تحمیل شوند (پیوست2 را ببینید). می توانید از نصب خنثی کننده های مناسب (تعدیل یا تنظیم کننده) و نگهدارنده های لوله در مسیرهای مکش و دهش استفاده کنید.

 

برای جلوگیری از چکه کردن اتصالات فلانجی، پیشنهادات زیر می بایست لحاظ شوند:
* سطوح آببندی فلانج های لوله و دهانه های پمپ باید کاملا موازی باشند.
* باید از واشرهای تخت از جنس الاستومرهای انعطاف پذیر و مناسب با مایع پمپ شونده استفاده نمود.
* گشتاور پیچشی آببندی فلانج ها تا حد امکان می بایست مطابق جدول زیر رعایت شوند.

پمپ باید قبل از اتصال لوله کشی ها کاملا تراز شده باشد. این اتصال نباید دستگاه را از حالت تراز خارج کند. در صورت بروز چنین رخدادی، یا باید از نگهدارنده های لوله استفاده نمود یا عملیات اصلاح انجام گیرد. مراحل اتصال هیدرولیکی پمپ و تراز کردن باید دوباره آغاز شود.
برای همه پمپها: برای آزمون صحت نصب پمپ، آن را با آب آزمایش کنید.

4-5 اتصال به منبع تغذیه

قبل از اتصال موتور، کنترل کنید که سطح مقطع کابلها با مصرف برق موتور سازگار باشد.
 مطمئن شوید که قطر سیم با اندازه های گلند کابل سازگار باشد.
* تجهیزات محافظ الکتریکی باید مطابق با استانداردهای مربوطه باشد.
* تجهیزات عایق صفحه شاسی را در صورت وجود متصل کنید.
* از فاز متر برای شناسایی سیمها برای اتصال درست آنها و تنظیم جهت صحیح چرخش موتور استفاده کنید.
* در پوسته پمپها و روی بدنه موتور، یک بردار جهت صحیح چرخش را نشان می دهد.

تولید کننده پمپ ضد اسید | ساخت پمپ ضد اسید 

5 بهره برداری پمپ سانتریفوژ

5-1 راه اندازی یک پمپ سانتریفوژی
برای راه اندازی نکات زیر را با دقت رعایت کنید:
در صورتی که پمپ با یک اتصال زمین تجهیز شده باشد باید به زمین متصل شود.
جهت جلوگیری از تشکیل حبابهای هوا، پمپ را از مایع پر کنید. (عنصر مسدود کننده مسیر مکش را کاملا باز کنید.) (اگر پمپ شما مجهز به مخزن خودمکش (AMP-S) باشد باید مخزن را تا سطح ماکزیمم پر کنید.)

• از راه اندازی الکتروپمپ بدون مایع خود داری کنید. قبل از راه اندازی یک الکتروپمپ، باید پوسته و لوله مکش آن کاملا از مایع پر باشد به این عمل هواگیری (Priming) می گویند، در غیر این صورت پمپ کار نکرده،‌ به جای مایع، هوا را پمپ می کند و موجب آسیبهای جدی به پمپ می شود.

این پمپ ها را به چهار روش می توان هواگیری نمود:
1. با هواگیری پوسته و لوله مکش و جلوگیری از خالی شدن مجدد آن با نصب یک سوپاپ یکطرفه (در صورت نبودن جسم جامد در مایع)
2. هواگیری به وسیله پمپ خلاء
3. هواگیری به وسیله اجکتور بخار، هوا یا مایع
4. استفاده از مخزن خود مکش (AMP-S) در صورت پایینتر بودن سطح مایع مخزن از پمپ (منفی بودن سطح) 

هر گونه نشتی را چک کنید.
 سیل مکانیکی را متصل و تغذیه کنید: تک، دوبل و ... .
 امنیت اتصالات برقی موتور را برقرار کنید.
 جهت چرخش موتور راچک کنید.
تجهیزات کنترلی را نصب کنید. (سنسورهای حرارتی، کنترل نشتی و ... )
مطمئن شوید که هد مکش متناسب با پمپ و در موقعیت صحیح نسبت به پمپ می باشد.
مطمئن شوید کلیه تجهیزاتی که نیاز به روغنکاری دارند (یاتاقان، سیل ها، ...) نصب شده اند و آماده به کار می باشند.
تراز بودن کوپلینگ را چک کنید.
مطمئن شوید که پمپ به راحتی با دست می چرخد.
همه تجهیزات ایمنی حفاظتی را دوباره نصب کنید.
مطمئن شوید اپراتورها حین کار با الکتروپمپ در معرض خطر نخواهند بود.

 پمپ را با شیر کاملا باز مکش و شیر نیم باز دهش به راه اندازید و شیر دهش را تا تنظیم مقدار دلخواه کم کم باز کنید.

 

اگر راه اندازی پمپ با وقفه های متناوب روبرو می شود، مطمئن شوید رسوب، ته نشینی لجن یا گرفتکی در مسیر لوله یا پوسته پمپ ایجاد نمی شود. در صورت لزوم یاتاقانها و بلبرینگها را مجددا گریس کاری کنید.
در این حالت مجاز است: 3 راه اندازی پی در پی برای پمپ در حالت سرد و 2 بار متوالی در حالت داغ بودن داشته باشید. تناوب قطع و وصل کردن باید کمتر از 6 بار راه اندازی در ساعت باشد.

بعد از راه اندازی:
کنترل کنید: که هیچ صدای غیر طبیعی، لرزش، نشتی و حرارت غیرعادی یاتاقانی نباشد.
نرخ آبدهی یا جریان، فشار مکش و دهش و مصرف انرژی را کنترل کنید و تطبیق داده ها را با فرم سفارش پمپ تایید کنید.
اگر پمپ به عنوان مثال با یک دمای 20 درجه سانتیگراد راه اندازی شد و در صورتی که دمای فرایند بالاتر از این مقدار بود، شما باید زمانی که دمای پمپاژ به این دما رسید همه پارامترهای فوق را یکبار دیگر کنترل کنید.
5-2 بهره برداری
پیشنهادات زیر برای تضمین استفاده مطمئن و افزایش عمر پمپ آبتین صنعت شما می بایست مورد توجه قرار گیرند:
 شرایط عمومی
بسیار مهم است که به منظور تضمین یک عمر طولانی برای دستگاه خود، الکتروپمپ را از حملات خارجی محافظت کنید. (شوکها، چکه کردن مواد خورنده و مخرب الکتروپمپ و ...). شرایط محیطی (میزان رطوبت، دما، فشار جوی و PH مربوطه) می بایست مطابق با دستورالعمل ها باشد.

شرایط مسلم زیر نیز باید رعایت گردند:
عدم شل و سست شدن حین عملیات، که نشانه بارز لرزش است.
 رعایت ضروری دستورالعملهای بهره برداری موتور

ما سعی نمودیم با هدف اطمینان بیشتر از عملکرد الکتروموتورها در محصولات، آشنایی بیشتر مشتریان با الکتروموتور، دسترسی آسان اطلاعات فنی و قطعات یدکی موتور، در اغلب الکتروپمپهای خود از الکتروموتورهای ساخت شرکت موتوژن تبریز استفاده نماییم.

کلیه پرسنل مرتبط با بهره برداری، نگهداری یا بازرسی پمپ باید دارای صلاحیت و مجاز به کار با دستگاه باشند.
برنامه بازرسی مناسبی برای تجهیزات ایمنی تهیه کنید.
حتما در مورد هر گونه تغییر در شرایط بهره برداری و اهداف استفاده از پمپ (فرایند، محیط،...) با ما مشاوره کنید.
اگر پمپ با دمایی بیشتر از 60 در جه سانتیگراد کار می کند، ضروری است سفت بودن پیچ های فلانج پوسته رویه و بخش هیدرولیکی را کنترل کنید. به طور کلی این کار باید بعد از 1 یا 2 هفته کار با دستگاه یا بعد از اولین وقفه و خنک شدن پمپ انجام گیرد.
 الکتروپمپ را به طور منظم تمیز کنید (لایه گرد و خاک باید کمتر از 5 میلی متر باشد).

برای خاموش کردن الکتروپمپ، شیرفلکه خروجی باید در همان حالت اولیه راه اندازی قرار گیرد تا از افت ناگهانی بار موتور خودداری شود و موج ضربه قوچ در لوله کشی ایجاد نگردد و بعد الکتروپمپ را خاموش کرد.

رعایت دامنه عملکرد و توان پمپ
رعایت نقاط حدی عملکرد پمپ به معنای زیر نظر داشتن و کنترل پارامترهای زیر می باشد:
عدم فشارهای بیش از حد بی ارتباط با فرایند، یعنی تزریق مایع فراتر از حداکثر فشار مجاز پمپ

استاندارد NF EN 22858: فشار مجاز پمپ = 5/1 برابر حداکثر فشار مجاز دهش

نباید از محدودیتهای عملیاتی دستگاه (انرژی، فشار، نرخ جریان،...) که در دستورالعمل های موتور و فرم سفارش پمپ ها به آن اشاره شده است، فراتر رفت.
فشار ایستایی نباید از فشار مجاز پمپ تجاوز کند.
به طور متناوب موارد زیر را کنترل کنید:
 نقاط حدی حرارتی، به خصوص یاتاقانها
عدم نشتی
عدم صداهای غیرعادی
 میزان لرزش
این علائم نشان دهنده نقص در عملیات هستند.

 از فشار بیش از حد که منجر به ضربه قوچ می شود خودداری کنید.
از تغییر ناگهانی نقطه عملکردی پمپ خودداری کنید.
پمپ هرگز نباید درحالتی که شیرهای قطع کن بسته هستند کار کند.
حین عملیات پمپاژ، مطمئن شوید که هد مکش روی پمپ به اندازه مناسب است.
مطمئن شوید در طرف مکش هیچ مدخل ورودی هوایی وجود نداشته باشد. (سطح مخزن، مکش را پوشش دهد)
به عنوان یک قانون کلی ارتفاع ریکاوری لوله مکش باید برابر با (v2/2g + 0.1) برحسب mباشد. (که v نشان دهنده سرعت مایع برحسب m/s و g همان شتاب جاذبه برابر m/s2 9.81 می باشد)
 نرخ آبدهی (%20± نرخ اسمی آبدهی تعیین شده)، فشار مکش، فشار دهش، سرعت دوران موتور و مصرف انرژی دستگاه پمپ/موتور.
 هر پمپ برای کار با یک نرخ آبدهی تعریف شده، طراحی شده است که باید حتما توجه شود.

رعایت مشخصه های فیزیکی-شیمیایی
رعایت مشخصه های فیزیکی-شیمیایی فرایند و سیالات، یک عامل مهم برای حفظ امنیت مواد و محصول شماست. بسیار ضروری است که مطمئن شوید مقادیر وزن، دما (مایعات ورودی و خروجی فرایند، مایعات خنک کننده و شستشو)، ویسکوزیته، مقدار ذرات معلق، PH و ترکیب شیمیایی همان مقادیری هستند که در قبل مشخص شده اند و هیچگونه تغییری پیدا نکرده باشند. همچنین لازم است اطمینان یابید هیچ جسم ناآشنایی در شبکه نباشد.

پمپ اسید سولفوریک | | پمپ ضد خوردگی | الکتروپمپ سانتریفیوژ 

 


نگهداری و تعمیرات پمپ ضد اسید  با تمرکز بر مسائل محافظت فنی از الکتروپمپ ها و توسعه یک سیستم منظم نگهداری و تعمیرات صحیح برای آنها، می توانید باعث کاهش هزینه تعمیرات، افزایش بازده کار، خرابی کم تر، افزایش عمر اقتصادی، کنترل سرعت فرسودگی آنها در حدود اقتصادی و ... شوید. به عبارتی دیگر مدیریت بهتری بر هزینه های چرخه عمر یا (Life Cycle Costs) LCC داشته باشید.

امروزه ثابت شده است که نگهداری دقیق و مستمر پمپ، فعالیتی سودآور بوده و قابلیت اطمینان دستگاه را با حفظ عمر مفید آن افزایش می دهد.

 قبل از اینکه خودتان اقدام به تعمیر پمپ نمایید، به زمان پایان دوره گارانتی توجه نمایید. در طی دوره گارانتی محصول، کلیه شکایات و تعمیرات در صورتی قابل قبول خواهند بود که پمپ به شکل اولیه مورد تایید گروه تعمیرات و خدمات پس از فروش باشد.
اگر پمپ پلاستیکی شما در خارج از دوره گارانتی دچار خرابی شده باشد، می توانید با کمک این راهنما به تعمیر پمپ خود بپردازید.
اگر پمپ پلاستیکی شما در خارج از دوره گارانتی دچار خرابی شده باشد، در صورتی که توسط گروه تعمیرات آبتین صنعت تعمیر و اصلاح گردد، گارانتی محصول شما برای یک دوره دیگر فعال خواهد شد.
در صورتی که پمپ ارائه شده به مشتری در شرکت سومی غیر از شرکت مشتری مورد استفاده قرار گیرد، آبتین صنعت مسئولیتی در برابر مشکلات به وجود آمده در حین بهره برداری از پمپ، ندارد.

راهنماییهایی که در بخشهای پیش رو ارائه می شوند، برای شما کمک ارزشمندی خواهد بود تا فعالیتهای نگهداری و تعمیرات (یا به اصطلاح فعالیتهای نت) خود را با موفقیت انجام دهید. البته می بایست با پرسنل آموزش دیده، دارای صلاحیت و مهارت و دانش لازم در زمینه هیدرولیک آنها را اجرا نمایید. نگهداری یک پمپ سانتریفوژ تنها به ابزار معمول کارگاههای مکانیک نیاز دارد اما تعمیرات آن با توجه به پیچیدگی خرابی به ابزار و تجهیزات حرفه ای تری نیاز مند است.


مقدار ساعت کاری که در جدول بخشهای 6-4 و 6-6 نشان داده شده اند، حتی شامل زمانی که پمپ در انبار نگهداری شده و یا برای مدتی توقف داشته است نیز می باشد.

برای رفع اشکال، پیوست مربوط به جدول عیب یابی (پیوست 6)، علت احتمالی و چگونگی رفع عیب را مشاهده کنید. این جدول، منبع بسیار مفیدی برای توسعه تکنیک FMEA خواهد بود.

FMEA که مخفف عبارت Failure Mode and Effect Analysis می باشد، تکنیکی است برای ارائه یک مکانیزم آنالیز حالات بالقوه خرابی ها در سطوح مختلف مانند یک یا چند دستگاه، فرایند، خط تولید و کل سیستم تولیدی.
به بخش 6-8 مراجعه کنید.


- برای حفظ امنیت پرسنل و دستگاه و نگهداری مطمئن تر، از قطعات یدکی غیر استاندارد و تایید نشده توسط آبتین صنعت استفاده نکنید.
6-2 کارت مشخصات فنی الکتروپمپ
هدف از تهیه این کارت، ثبت مشخصات فنی تجهیزات و دستگاه ها می باشد که عمدتا از روی کاتالوگها و دیگر منابع فنی استخراج و در کارت وارد می گردد. یک نمونه پیشنهادی این کارت در پیوست 3 ارائه گردیده است. ثبت این پارامترها برای فعالیتهای نت الکتروپمپ لازم و بسیار مفید خواهد بود.

نگهداری بخش هیدرولیکی
بخش هیدرولیکی به نگهداری خاصی نیاز ندارد. تنها در شرایطی که 1) مایع دارای دمای بالایی است (یا به اصطلاح داغ است) و 2) به کریستال شدن (بلوریزه) تمایل دارد، در زمان توقف پمپ و سرد شدن مایع، مایع شروع به کریستال شدن می کند. برای جلوگیری از این نوع مشکل، بلافاصله حین خاموش کردن دستگاه، شیر تخلیه پوسته رویه را باز کرده و مایع را تخلیه کنید. در صورت دلخواه می توانید سیستمی طراحی کنید که پمپ با آب شستشو شود، توجه داشته باشید فشار آب شستشو از حد مجاز پمپ تجاوز نکند.
تناوب کنترل اجزاء بخش هیدرولیک (پروانه، پوسته رویه ، پوسته پوششی ،...) متناسب با میزان سایندگی مایع پمپ شونده (مقدار ذرات معلق در مایع) خواهد بود.

نگهداری بخش مکانیکی

ساعت کار پمپ عملیاتی که باید صورت گیرد
1500 h یاتاقانها را گریسکاری نمایید. (2 گریس خور بر روی پمپ همراه با یاتاقان وجود دارد)
مقدار: g20 هر بلبرینگ
4000 h دقت محور یاتاقان ثابت (اکسل) (ماکزیم mm02/0) را کنترل کنید. درصورت لزوم، مهره شیاردار را دوباره محکم کرده و واشربوش ها را تعویض کنید. (پمپ های سری ANP و (AMP-H.
دقت محور پروانه را کنترل کرده و در صورت لزوم تنظیم کنید. محکم بودن مهره پروانه را کنترل کرده و پیچ ها و مهره ها را دوباره سفت کنید.


دمونتاژ پوشش یاتاقان با روتور کامل

دمونتاژ پمپهای سری ANP با کوپلینگ دمونتاژ پمپهای سری AMP-H

سایر سری پمپ ها، الکتروموتور از پمپ قابل جداشدن نیست بلکه به صورت الکتروپمپ ارائه می گردد.

 

عملیات:
حفظ ایمنی کار با پمپ (یک چک لیست ایمنی از احتیاط های لازم تهیه کنید.)
شیرهای قطع کن (عناصر مسدود کننده) را ببندید.
لوله کشی را با بازکردن شیر تخلیه در زیر شیر قطع کننده در سمت مکش، تخلیه کنید.
پمپ را تخلیه کنید (با بازکردن درپوش تخلیه پمپ، در صورت وجود).
محافظ کوپلینگ را جدا کنید (در سری ANP).
فضا دهنده کوپلینگ را باز کرده و خارج کنید.
پیچهای پای موتور (پیچهایی که موتور را روی کف بسته اند) را باز کنید.
پیچ ها را باز کنید.
سه پیچ مقاومتی را باز کنید و گلدانی را با روتور در سری ANP و یا گلدانی، پروانه و موتور را در سری AMP-H جدا کنید.
قطعات هیدرولیکی را شستشو نمایید.

تعمیر و نگهداری بلبرینگ ها
بلبرینگ ها برای 17500 ساعت کارکرد طراحی شده اند. ضروری است که پس از گذشت این زمان برای تضمین امنیت افراد و قابلیت اطمینان عملیات پمپ خود، نسبت به تعویض آنها اقدام نمایید. اگر یکی از بلبرینگها آسیب ببیند شما می بایست هر سه آنها را تعویض کنید (2 عدد سمت موتور، 1 عدد سمت پمپ). بلبرینگ ها قطعات بسیار دقیقی هستند که باید با احتیاط جابجا شوند و باید تا زمان نصب نهایی در بسته بندی خودشان باقی بمانند.
عملیات نصب باید در محیطی بسیار تمیز، بدون گرد و غبار و دور از تراشه های فلزی و ماشینهای تراش باشد.

بخش آببندی شافت
سیل مکانیکی یکی از ظریف ترین عناصر پمپ است که احتیاط زیادی را در حین بهره برداری از آن می طلبد.
در طول بهره برداری از پمپ، نگهداری سیل مکانیکی به یک کنترل کارکرد طبق برنامه، محدود می شود. زمانی که از سیل مکانیکی دوبل استفاده می شود، فشار و دمای مایع می بایست به طور مرتب کنترل شود. اگر یک سیل مکانیکی گریس خور بکار رفته باشد، لازم است هر 1500 ساعت به آن گریس بزنید. مقدار مورد نیاز گریس برای سیل، زمانی است که گریس از پوشش سیل بیرون بزند.
حتی اگر مایع پمپ شونده شامل ذرات جامد ساینده نباشد و لوله کشی هم تازه نصب شده باشد، باز هم ممکن است سطوح سیل ها با ذرات زنگ زدگی، ترشحات جوشکاری و ... باقیمانده از لوله ها بعد از نصب، آسیب ببیند. بنابرین توصیه می شود بعد از تمیزکاری لوله کشی، سیل مکانیکی را دوباره چک کنید.

انبارش
سیل های مکانیکی در زمان تحویل در درون بسته هایی قرار دارند تا از گردوغبار و ضربه های احتمالی در هنگام جابجایی محافظت شوند.
توصیه می کنیم اگر برای مدتی قصد انبار کردن سیل ها را دارید، آنها را در همان پاکتها در جای خشک و بدون تغییرات دمایی نگهداری کنید. این امر برای جلوگیری از تغییر شکل سطوح تماس و فرسودگی زودرس اورینگ ها بسیار حائز اهمیت است.

جابجایی و کنترل سیل مکانیکی
جابجایی یک سیل مکانیکی قبل از نصب ، به دلیل اجزاء حساسی که دارد- سطوح تماس و اورینگ ها- باید بسیار با دقت انجام شود.

هرگز سطوح پرداخت شده سیل را روی سطوح غیر هموار قرار ندهید. (با یک پارچه بدون پرز یا یک کاغذ تمیز از آن محافظت کنید).
کنترل کنید هیچ گونه گرد و غبار یا عنصر خارجی روی اجزاء سیل مکانیکی نباشد، در این صورت آن را با یک پارچه بدون پرز و جذب کننده تمیز کنید.
کنترل کنید هیچ گونه ترک یا خط افتادگی روی سطوح تماس نباشد.
کنترل کنید هیچ جسم مزاحم یا عنصر خارجی روی پوسته شافت یا محل استقرار آن نباشد.
نگهداری سیل مکانیکی
اگر نشتی بدون وقفه ای مشاهده کردید، لازم خواهد بود با دمونتاژ الکتروپمپ موارد زیر چک شوند:
وجود آلودگی در اطراف سطوح تماس
کهنگی و خراشیدگی سطوح تماس
وضعیت روغن کاری سیل مکانیکی
شرایط بهره برداری پمپ (فشار، نرخ آبدهی، لرزش ها، صداهای ناهنجار،...)
به عنوان یک قانون کلی، بعد از هر بار دمونتاژ سیل مکانیکی، لازم است حداقل اقدام به سمباده زدن سطوح تماس و تعویض اورینگ ها نمایید.

برای سیلهای مکانیکی گریس خور از گریس سیلیکونی استفاده کنید تا از آسیبهای شیمیایی احتمالی واشرها جلوگیری شود.

بخش نیروی محرکه

ساعت کار الکتروپمپ عملیاتی که باید صورت گیرد
4000 h موقعیت کوپلینگ و شافت و فاصله آنها را کنترل کنید (mm 2 تا 8، بسته به اندازه کوپلینگ)
محکم بودن پیچهای اتصال کوپلینگ روی شافتهای پمپ و موتور و نیز بوشهای فاصله دهنده شان را کنترل کنید.
محکم بودن شافت پمپ بر روی شافت موتور را کنترل کنید.
از الکتروموتور مطابق با دستورالعملهای سازنده نگهداری کنید.

اصطلاحات فنی استاندارد IEC استاندارد DIN‌معادل
مقادیر نامی و مشخصات کارایی 600 34-1 -
درجه حفاظت 600 34-5 40050 , 40051 , 40052
روش های خنک کاری 600 34-6 -
نحوه نصب 600 34-7 42950
علامت گذاری ترمینال و جهت چرخش 600 34-8 42401
حدود نویز 600 34-9 45635 T 10
مشخصات کارایی راه اندازی 600 34-12 -
حدود ارتعاشات 600 34-14 -
ولتاژهای استاندارد 600 38 -
ابعاد و توانهای خروجی نامی 600 72 42673 , 42677
مواد عایق 600 85 -
فلانجهای نصب - 42948
خار روی شافت - 6880
گلندهای مورد استفاده در ترمینال - 46320

حداکثردما: 90 درجه برای PE-HD، 100 درجه برای PP، 140 درجه برای PVDF و 160 درجه سانتیگراد برای PTFE.
این مقادیر متناسب با فشاری که روی پمپ وارد می آید کاهش یابند.

 بازرسی و نگهداری دوره ای
الکتروپمپ های سانتریفوژ مانند هر وسیله دیگر، تنها زمانی می توانند به نحو مطلوب و با بازده مورد انتظار کار کرده و حداکثر دوام و عمر مفید را داشته باشند که طبق برنامه ای منظم تحت بازرسی و نگهداری قرار گیرند. برای اطمینان از موثر بودن و کارکرد ایمن الکتروپمپ های سانتریفوژ، استفاده از یک برنامه بازرسی و نگهداری و ثبت گزارش وضعیت کاری الکتروپمپ ها که بسیار مهم می باشد پیشنهاد می شود. در پیوست 4 کنترلها و اقدامهایی که برای همه الکتروپمپهای آبتین صنعت ضروری است ارائه شده است. ضروری است واحد نت، بلافاصله پس از تهیه اقدام به تکمیل آن نماید.
ما تجربه کارشناسان و گروه اجرایی نت را بهترین منبع برای تکمیل چک لیست می دانیم.

آنالیز حالات بالقوه خرابی الکتروپمپ
FMEA که مخفف عبارت Failure Mode and Effect Analysis می باشد، تکنیکی است برای ارائه یک مکانیزم آنالیز حالات بالقوه خرابی ها. کارشناسان طراحی، تولید و تعمیرات آبتین صنعت با بهره گیری از تجربه ها و دانش خود و اطلاعاتی از شرکتهای معتبر تولید کننده پمپ در دنیا، جدولی گردآوری نموده اند که در آن به خرابی های محتمل و رفع اشکال آنها در الکتروپمپها پرداخته می شود. این جدول در پیوست 5 به شما مشتری محترم ارائه شده است.
امید است جدول پیوست 5 منبع بسیار ارزشمندی برای تهیه فرمهای FMEA شرکت شما باشد.

ارزیابی فعالیتهای نت
در بخش نت، مطالعه کار و زمانسنجی با استفاده از روش «زمانهای از پیش تعیین شده برای اجزاء کار» به عنوان معیاری جهت ارزیابی بهره وری عملکرد افراد و بهبود فعالیتهای نت به کار می رود. لذا می بایست زمانهای صرف شده برای انجام فعالیتهای نت جمع آوری گردد و با زمانهای پیش بینی شده مورد مقایسه قرار گیرد و سپس نسبت به تصحیح نحوه روشها اقدام شود. به این منظور جداول زمانهای تقریبی لازم برای انجام عملیات مختلف نگهداری و تعمیرات الکتروپمپ ها در پیوست 6 پیشنهاد شده است. لازم به توضیح است که زمان مناسب تر و دقیق تر برای انجام فعالیتها را می توان با توجه به شرایط مختلف کاری، امکانات مختلف، وضعیت نصب، نو و کهنه بودن تجهیزات، مهارت افراد، اطلاعات فنی و غیره بر اساس تجزیه و تحلیل فعالیتها و زمان سنجی با وسایل گوناگون (به عنوان مثال کورنومتر) به دست آورد.

ارزیابی کارایی الکتروپمپ
در صورت عدم بکارگیری روش های مناسب و عملی نگهداری و تعمیرات، الکتروپمپ ها فرسوده می شوند، لذا جهت:
1- جلوگیری از فرسودگی
2- افزایش عمر مفید دستگاه ها
3- افزایش قابلیت اطمینان دستگاه ها
4- بهتر شدن راندمان دستگاه ها
5- کاهش مصرف انرژی
6- بهینه سازی هزینه سالیانه نگهداری
می بایست به طور ادواری (سالیانه) مورد آزمایش و ارزیابی دقیق فنی قرار گرفته تا نسبت به بهینه سازی آن ها اقدام گردد. بنابراین لازم است فرم های مشخصی که اطلاعات لازم را به صورت روشن در اختیار گروه آزمایش کننده می گذارد تهیه شود. نمونه ای از این فرم در پیوست 7 ارائه شده است. آزمایش الکتروپمپ ها بعد از نصب و راه اندازی می تواند به عنوان مبنا و معیار واقعی جهت ارزیابی آتی آن ها نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

سفارش قطعات یدکی
قطعات یدکی که برای جایگزینی قطعات اصلی الکتروپمپ استفاده می نمایید، می بایست الزامات فنی سازنده را تامین کند. معمولا استفاده از قطعات یدکی استاندارد و اصلی، این الزامات را پوشش می دهند.
هنگامی که قصد دارید به آبتین صنعت سفارش قطعه یدکی بدهید، باید موارد زیر را ارائه کنید:
- نوع پمپ
- شماره سریال پمپ
این اطلاعات در برگه خرید محصول و پلاک روی محصول قابل دسترسی است.

پک های قطعات یدکی پیشنهادی برای 2 سال بهره برداری از پمپ

تعداد پمپ1 2 4 6 8 10
قطعه واحد تعداد قطعه یدکی
شافت (سریهای ANP,AMP-H,AMP-N) عدد 1 1 2 3 4 4
پروانه عدد 1 1 2 3 4 4
بلبرینگ جلو عدد 1 1 2 3 4 4
بلبرینگ عقب عدد 1 1 2 3 4 4
سیل مکانیکی کف متحرک سیل مکانیکی عدد 2 2 2 3 6 6
کف ثابت سیل مکانیک عدد 2 2 2 3 6 6
مجموعه اورینگها و واشرها دست 2 2 2 3 6 6
پوسته پشتی عدد 1 2 2 3 6 6

اجزاء تشکیل دهنده پمپ ضداسید | مشخصات فنی پمپ اسیدی 

پروانه : وظیفه اصلی پروانه، انتقال نیروی گریز از مرکز به سیال می‌باشد. پروانه از دو بخش چشمی و پره‌های پروانه تشکیل شده است. سیال از درون چشمی پروانه وارد می‌شود و به وسیله پره های پروانه در امتداد محور پروانه در اثر نیروی گریز از مرکز تولید شده توسط پروانه به سمت خروجی پمپ هدایت می‌شود. پروانه از لحاظ نحوه هدایت جریان به سه دسته پروانه ‌های شعاعی، محوری و نیمه محوری تقسیم می‌شوند.
پروانه شعاعی‌ : در این نوع از پروانه، جریان سیال به صورت محوری وارد لبه‌ ورودی پره‌ها می‌شود و در جهت شعاعی از آن خارج می‌شود. تنش‌های خستگی اعمال شده در سطوح اتصال پره به صفحات جلویی و پشتی میزان ماکزیمم هدی که پمپ‌های دارای این نوع از پروانه تولید می‌کنند، را محدود می‌سازد.

پروانه نیمه محوری : در این پروانه ورود سیال بصورت محوری و خروج آن به صوت ترکیب محوری و شعاعی است
پروانه‌های محوری : بیشینه هد و دبی ایجاد شده توسط پمپ‌هایی که این نوع پروانه در آن‌ها بکار می‌رود، 15 و 60 می‌باشد. این نوع پروانه عموما در پمپ‌های یک طبقه بکار می‌روند.
پروانه‌ها را می‌توان بر اساس شکل ظاهری نیز به سه دسته باز، نیمه باز و بسته تقسیم کرد.
پروانه باز : در این پروانه‌ها هیچ یک از یک سطوح جلویی یا پشتی وجود ندارد . پروانه‌های باز در سرعت‌های بالای 10هزار دور بر دقیقه و قطرهای کوچک کاربرد دارد.
پروانه نیمه باز: در این پروانه‌ها یکی از سطوح جلویی یا پشتی وجود ندارد. اجزای دوار در این نوع از پروانه‌ها باید قابل تنظیم باشند تا لقی بین سطح باز پروانه و قسمت ثابت مقابل آن بین 0.25تا 0.38 میلی‌متر باقی بماند.
این نوع پروانه برای پمپاژ ذرات جامد بزرگ متداول است
پروانه بسته
این نوع از پروانه‌ها دارای سطوح جلویی و پشتی می‌باشند. در این پروانه‌ها، پهنای پره عریض‌تر از پروانه استاندارد می‌باشد. به این پروانه‌ها غیرقابل انسداد گفته می‌شود.


پوسته
پوسته پمپ وظیفه جمع‌آوری سیال از خروجی پروانه، کاهش مومنتوم سرعت سیال خروجی از پروانه و تبدیل انرژی جنبشی ایجاد شده توسط پروانه به فشار را بر عهده دارد.
گذرگاه‌های هیدرولیکی موجود در پوسته، وظیفه تبدیل انرژی جنبشی به فشاری را برعهده دارند.
سیستم آب‌بندی
سیستم‌های آب‌بندی محور نشتی سیال پمپاژی را به محیط بیرون کنترل می‌کنند. سیستم‌های آب‌بندی بکاررفته در پمپ‌های سانتریفیوژ به سه دسته نوارهای گرافیتی، آب‌بند دینامیکی و آب‌بند مکانیکی تقسیم ‌می‌شوند.
نوار گرافیکی(گلندپکینگ)
نوارهای گرافیتی عموما برای کاربردهای با فشار و دمای متوسط استفاده می‌شوند. در این نوع سیستم آب‌‍ بندی باید مقدار کمی نشتی برای خنک‌کاری و روان‌کاری وجود داشته باشد. دو نوع سیستم متداول آب‌بندی نوار گرافیتی وجود دارد. نوع اول آب‌بندی گرافیتی دارای رینگ فانوسی می‌باشد. این نوع از آب‌بندی زمانی به کار می‌رود که فشار مکش از فشار اتمسفر کمتر باشد. تعداد حلقه‌های پکینگ در محفظه آب‌بندی، موقعیت قرارگیری رینگ فانوسی و سایز پکینگ بر اساس کاربردهای مختلف در این سیستم آب‌بندی متقاوت می‌باشد. نوع دوم سیستم‌های بدون رینگ فانوسی می‌باشند. این سیستم زمانی بکار می‌رود که فشار مکش بیشتر از فشار اتمسفر باشد و سیال پمپاژی نیز پاک و تمیز باشد.


آب‌بندهای دینامیکی گریز از مرکز
این آب‌‌بندها شامل یک اکسپلر یا مجموعه‌ای از اکسپلرها می‌باشند که جداگانه در محفظه‌ای در پشت پروانه قرار می‌گیرند. اکسپلر به عنوان توربین عمل می‌کند و باعث کاهش فشار اسلاری در محفظه اکسپلر می‌شود. این کاهش فشار باعث می‌شود تا اسلاری از پشت پروانه به خارج نفوذ نکند. اکسپلر در داخل محفظه تولید فشار می‌کند و از عبور اسلاری از نزدیکی آب‌بند ثانوبه جلوگیری می‌کند.. فشار ورودی بالا به محفظه اکسپلر و سرعت دورانی پایین، محدودکننده عملکرد این آب‌بندها می‌باشند. زمانیکه سرعت دورانی و فشار بالایی نیاز نباشد، می‌توان از آب‌بندهای کاسه‌نمدی چندگانه استفاده کرد.


مزایای سیستم آب‌بندی دینامیکی عبارتند از:
در سیستم فنر یا اجزای مکانیکی وجود ندارد در نتیجه گرفتگی یا رسوب ناشی از تماس با اسلاری رخ نمی‌دهد.
در مقایسه با نوارهای گرافیتی نشتی و نیاز به تنظیم دوره‌ای ندارند.
نسبت به حرکت محوری حساس نیستند
معایب این سیستم آب‌بندی عبارتند از:
در کاربردهای با سرعت دورانی و فشارهای کم مناسب است.
وابسته به محدوده دمای کاری مجاز اجزاء آب‌بندی الاستومری است.
به حرکت شعاعی محور حساس است.
نیاز به دمونتاژ پمپ جهت تعویض دارند.

آب‌بندی مکانیکی
تقریبا در اغلب کاربردهای صنعتی پمپ‌های سانتریفیوژ به دلایل زیست‌محیطی و ایمنی، مکانیکال سیل‌ها برای آب‌بندی به کار می‌روند. قیمت مناسب و دسترسی آسان این سیستم آب‌بندی زمینه کاربرد گسترده آن را در صنعت فراهم آورده است.
مزایای آب‌بندی مکانیکی
سرمایه‌گذاری کمتر
هزینه‌های تعمیر و نگهداری کمتر
تکنولوژی ساده‌تر
طول عمر بیشتر
قابلیت انعطاف در استفاده از دستگاه
استفاده وسیع در پلنت‌های موجود
برای پلنت‌های فرآیندی ارجحیت دارد
برای محدوده وسیعی از کاربردها ارجحیت دارد.
قابلیت بهینه‌سازی عملکرد به صورت ایمن
هزینه عملیاتی پایین
قابلیت کاربرد برای پمپاژ سیالات با ویسکوزیته بالا
قابلیت کاربرد پمپاژ در شرایطی که تغییر فشار بخار بالایی در سیستم وجود دارد
بیرینگ
انتخاب نوع بیرینگ‌ها و سیستم روان‌کاری برای یک کاربرد ویژه وابسته به مقدار و جهت نیروهای شعاعی و محوری روتور است. بطور کلی می‌توان گفت انتخاب سیستم بیرینگ بر اساس سرعت مجاز، طول عمر و دانسیته انرژی پمپ صورت می‌گیرد.
درون محفظه‌های بیرینگ آب‌بند قرار داده می‌شود. این آب‌بندها، یک آب‌بندی بین محور چرخان و محفظه‌های بیرینگ ثابت ایجاد می‌کنند. وظیفه آب‌بند محور محفظه‌های بیرینگ، حفظ روان‌کار در محفظه و بطور همزمان جلوگیری از ورود آلودگی‌ها به محفظه بیرینگ است. آب‌بندهای محور محفظه بیرینگ به دو گروه آب‌بندهای تماسی و آب‌بندهای غیرتماسی تقسیم می‌شوند. آب‌بندهای تماسی شامل کاسه‌نمدها و فیس‌سیل‌ها می‌باشند. آب‌بندهای غیرتماسی به گپ‌سیل‌ها، لابیرنت‌سیل‌ها و ایزوله‌کننده‌های بیرینگ تقسیم می‌شوند. متداول‌ترین نوع آب‌بندها در محفظه بیرینگ، ایزوله‌کننده‌های بیرینگ و کاسه نمدها می‌باشند.
بیرینگ‌ها محدوده دمایی بالایی برای پایداری ابعادی دارند. دمای کاری محفظه بیرینگ و روان‌کار آن بر اساس طرح و کاربردشان بسیار متنوع است. در بسیاری از مواقع میزان تلاطم و گردش روان‌کار بیشترین تاثیر در گرمای بیرینگ دارد. افزایش سطح روغن یا گریس‌کاری بیش از اندازه بیرینگ می‌تواند باعث افزایش دمای کاری آن شود و اثر نامطلوب در ویسکوزیته روان‌کار داشته باشد. برای دست‌یابی به طول عمر طراحی بیرینگ، توجه به کیفیت و ویسکوزیته روان‌کار ضروری می‌باشد.

نحوه عملکرد پمپ ضد اسید | کارکرد پمپ شیمیایی 

توازن‌کننده‌های نیروهای محوری
فشار تولید شده در پمپ‌های ضد اسید باعث اعمال نیروهایی در قطعات ثابت و دوار می‌شود. نیروی هیدرولیکی محوری برابر با مجموع نیروهای غیرمتوازن روی پروانه در راستای محوری است.
عدم توازن نیروها عموما به دلایل زیر صورت می‌گیرد:
1) نصب زانویی بسیار نزدیک به مکش پمپ و عدم تقارن، جریان در دو چشم پروانه
2) عدم تقارن دو سمت پوسته خروجی پروانه
3) قرار نگرفتن پروانه ذر مرکز پوسته
4) عدم تقارن در نشتی اتصالات در دو سمت پروانه
در پمپ‌های یک طبقه تک مکش، به خاطر برگشت جریان نشتی به چشم پروانه، سوراخ‌های توازن موجب آشفتگی جریان اصلی می‌شوند. یکی از راه‌حل‌های حذف یا کاهش نیروهای محرکه در این پمپ‌ها استفاده از پره پشتی در پروانه است. قرار دادن پره پشتی، باعث کاهش فشار در دیواره پشتی می‌شود. فشار مکش در مقطع انتهای محور پمپ‌های تک طبقه تک مکش، باعث ایجاد نیروی محوری می‌شود. در صورتیکه فشار مکش بیشتر از اتمسفر باشد، این نیروی محوری به سمت بیرینگ‌ها است. وقتی این پمپ‌ها مایع را از ارتفاعی پایین‌تر از خط تراز پروانه مکش می‌کنند، این نیروی محوری بسیار کم خواهد بود. بنابراین برای این پمپ‌ها، ممکن است، نیروی محوری در شرایط مختلف فشار مکش بسیار متفاوت باشد. به همین دلیل بیرینگ تراست پمپ‌های تک مکشه با پروانه باید توانایی تحمل نیروهای محوری را در هر دو سمت داشته باشد. همچنین برای تحمل بیشینه فشار مکش طراحی پمپ باید سایز شود.
تجهیزات بالانس هیدرولیکی باید برای توازن نیروی محوری و کاهش فشار محفظه آب‌بندی در طبقه آخر نصب شوند. این تجهیزات ممکن است بالانسینگ درام، پالانسینگ دیسک و یا ترکیبی از این دو باشد.

 

 

قیمت پمپ ضداسید 

پمپ های ضد اسید به دلیل تنوع بسیار زیاد پمپ پلاستیکی فرایندی دارای عملکرد متفاوتی می باشند. همچنین قیمت پمپ ضد اسید کوچک، پمپ ضد اسید ایرانی، پمپ ضد اسید موتوژن و ... با یکدیگر فرق می کند و به همین خاطر کارایی متفاوتی نسبت به یکدیگر خواهند داشت.
در ساختار این پمپ ها به علت جدا بودن الکتروموتور از پمپ، تغییر یا تعویض الکتروموتور به راحتی امکان پذیر بوده و نیازی به باز کردن اجزای پمپ و یا خط لوله نمی باشد. به همین دلیل تمامی قطعات پمپ به راحتی با مدار سیرکولاسیون هماهنگ میشوند؛ که این امر خود کارایی این تیپ از الکتروپمپ ها را افزایش میدهد.
فشار دلخواه و قابل تنظیم از ویژگی های این سری از الکتروپمپ ها میباشد. بهره گیری از تکنولوژی های مدرن و پیشرفته در این رنج پمپ های عریض کارایی ایده آلی را برای پمپاژ محلول فراهم میکند.
کلیه قطعات و لوازم به کار رفته در این پمپ ها بسته به نوع مواد پمپ شونده، قابل تغییر و سازگار با محلول میباشند. کلیه ورودی-خروجی ها و اتصالات این سری پمپ ها به صورت فلنچ دار بوده که تماماً مطابق با استاندارد های جهانی طراحی و ساخته شده، که بر حسب نحوه استقرار و نوع استفاده قابل تغییر و تعویض است.​​​​​​​

 

 

https://angelozfhg94051.onesmablog.com/لایه-1-پمپ-ضد-اسید-60465398 

https://ricardopxgn31852.blogolize.com/لایه-1-پمپ-ضد-اسید-60026327 

https://gregoryfkml16172.bloguetechno.com/لایه-1-پمپ-ضد-اسید-56004432 

https://jaredxcdm25420.tribunablog.com/1-34865870 

https://alexisuvvs38494.blogzet.com/1-35298001 

https://tysonjbpa08653.suomiblog.com/1-36136495 

https://arthurzinq40740.full-design.com/لایه-1-پمپ-ضد-اسید-63411340 

https://zionjmnm16161.thezenweb.com/لایه-1-پمپ-ضد-اسید-57829024 

https://miloodoy97420.ampedpages.com/لایه-1-پمپ-ضد-اسید-48256491 

https://rylantdjn42185.diowebhost.com/75384920/لایه-1-پمپ-ضد-اسید 

https://travisxmzk43198.fitnell.com/60938063/لایه-1-پمپ-ضد-اسید 

https://alexiswhpx87539.designertoblog.com/51733662/لایه-1-پمپ-ضد-اسید 

https://chancesvvv50627.blogs-service.com/51274349/لایه-1-پمپ-ضد-اسید 

https://keeganhqvy73952.bluxeblog.com/52278023/لایه-1-پمپ-ضد-اسید 

https://finnmqrq38495.mpeblog.com/43599495/لایه-1-پمپ-ضد-اسید 

https://marcoliyo55433.articlesblogger.com/43529928/لایه-1-پمپ-ضد-اسید 

https://devinxmxe07418.arwebo.com/43429247/لایه-1-پمپ-ضد-اسید 

https://connerfmqt51740.blogerus.com/43251765/لایه-1-پمپ-ضد-اسید 

https://landentwww40516.bloggin-ads.com/43638320/لایه-1-پمپ-ضد-اسید 

https://felixptus39405.blogpostie.com/42807739/لایه-1-پمپ-ضد-اسید 

https://jaidenoakq53974.blogprodesign.com/42579183/لایه-1-پمپ-ضد-اسید 

https://elliotbeec72838.blogdigy.com/1-34571025 

https://lukasdhhg84949.canariblogs.com/1-36136968 

https://brooksamua85307.qowap.com/80173760/لایه-1-پمپ-ضد-اسید 

https://deanciln28395.jiliblog.com/78446558/لایه-1-پمپ-ضد-اسید 

https://zanderkmnm27283.ka-blogs.com/73862881/لایه-1-پمپ-ضد-اسید 

https://troyzcdc73839.blogofoto.com/51453361/لایه-1-پمپ-ضد-اسید 

https://travistzba72727.timeblog.net/56455266/لایه-1-پمپ-ضد-اسید 

https://elliotnznn17272.fireblogz.com/51594534/لایه-1-پمپ-ضد-اسید 

https://finnycee84949.free-blogz.com/67559977/لایه-1-پمپ-ضد-اسید 

https://zanderrpck18418.blogdon.net/1-36873057 

https://milozbbz62727.blogkoo.com/1-40276592 

https://jaredybcb61627.amoblog.com/1-42391238 

https://travisydff84950.total-blog.com/1-45803386 

https://landendvku85207.blog-a-story.com/65996/لایه-1-پمپ-ضد-اسید 

https://riverhwgp53086.blogadvize.com/26538524/لایه-1-پمپ-ضد-اسید 

https://mariotzdc83849.bloggosite.com/26468486/لایه-1-پمپ-ضد-اسید 

https://andersonubaq34503.blogrenanda.com/26368171/لایه-1-پمپ-ضد-اسید 

https://manuelntvv50627.blue-blogs.com/26357946/لایه-1-پمپ-ضد-اسید 

https://stephenknni05061.csublogs.com/26241497/لایه-1-پمپ-ضد-اسید 

https://sethknnm16272.develop-blog.com/26417798/لایه-1-پمپ-ضد-اسید 

https://brooksiopn28394.is-blog.com/26624283/لایه-1-پمپ-ضد-اسید 

https://trentonvyyw50616.newbigblog.com/26261819/لایه-1-پمپ-ضد-اسید 

https://devinyqfr75310.win-blog.com/65395/لایه-1-پمپ-ضد-اسید 

https://griffinkopp28384.yomoblog.com/26511129/لایه-1-پمپ-ضد-اسید 

https://jeffreyotvu50616.digiblogbox.com/46400020/لایه-1-پمپ-ضد-اسید 

https://donovanesov74186.bloginwi.com/54269844/لایه-1-پمپ-ضد-اسید 

https://jasperptag08529.blogzag.com/65124941/لایه-1-پمپ-ضد-اسید 

https://martinljjx13421.ivasdesign.com/42477592/لایه-1-پمپ-ضد-اسید 

https://elliotpuvd10975.post-blogs.com/42320075/لایه-1-پمپ-ضد-اسید 

https://riveryqgv87542.review-blogger.com/42812443/لایه-1-پمپ-ضد-اسید 

https://raymondxsgq64185.blogcudinti.com/22964536/لایه-1-پمپ-ضد-اسید 

https://reidcbtl14703.bloggactivo.com/22738671/لایه-1-پمپ-ضد-اسید 

https://dominickkzlu75419.oblogation.com/23063132/لایه-1-پمپ-ضد-اسید 

https://shaneostr39495.blogmazing.com/23007598/لایه-1-پمپ-ضد-اسید 

https://brookswlyi31864.glifeblog.com/22998393/لایه-1-پمپ-ضد-اسید 

https://andresdjll17384.estate-blog.com/23017680/لایه-1-پمپ-ضد-اسید 

https://landenjrxc85173.bloguerosa.com/22986285/لایه-1-پمپ-ضد-اسید 

https://andersonzkub97418.daneblogger.com/23048102/لایه-1-پمپ-ضد-اسید 

https://donovanilmk16272.popup-blog.com/22945839/لایه-1-پمپ-ضد-اسید 

https://lorenzofouy73074.activablog.com/23003005/لایه-1-پمپ-ضد-اسید 

https://dallaseknm17283.bloggazzo.com/23001031/لایه-1-پمپ-ضد-اسید 

https://tysonoqpo31975.prublogger.com/23024053/لایه-1-پمپ-ضد-اسید 

https://emiliomcfl80019.aboutyoublog.com/1885807/لایه-1-پمپ-ضد-اسید 

https://martinydfg06173.bloggactif.com/1881609/لایه-1-پمپ-ضد-اسید 

https://francisconyzz62738.blogginaway.com/25335526/لایه-1-پمپ-ضد-اسید 

https://felixmrtu40617.blogolenta.com/25669076/لایه-1-پمپ-ضد-اسید 

https://shanezfjk17284.blogripley.com/25399130/لایه-1-پمپ-ضد-اسید 

https://andersonqsrp38495.luwebs.com/25306257/لایه-1-پمپ-ضد-اسید 

https://trevorpybb73955.bligblogging.com/1872898/لایه-1-پمپ-ضد-اسید 

https://collinnbkq41853.actoblog.com/25387168/لایه-1-پمپ-ضد-اسید 

https://beckettkjfy00097.blog-mall.com/66336/لایه-1-پمپ-ضد-اسید 

https://manueljykt63185.blogofchange.com/66502/لایه-1-پمپ-ضد-اسید 

https://fernandodren42641.blogvivi.com/25895109/لایه-1-پمپ-ضد-اسید  

https://augustruut49495.bloginder.com/26267313/لایه-1-پمپ-ضد-اسید 



https://elliothudk29741.pages10.com/پمپ-ضد-اسید-لایه-2-56381106 

https://holdenjvcf06395.ampblogs.com/پمپ-ضد-اسید-لایه-2-56987638 

https://edgartnbl43197.onesmablog.com/پمپ-ضد-اسید-لایه-2-60481554 

https://marcodkno28406.blogocial.com/پمپ-ضد-اسید-لایه-2-56229581 

https://augustktzd85174.blogolize.com/پمپ-ضد-اسید-لایه-2-60041634 

https://deanarhr66564.bloguetechno.com/پمپ-ضد-اسید-لایه-2-56019616 

https://titusnqqo27273.tribunablog.com/2-34880100 

https://claytonsdjp41852.shotblogs.com/2-34583867 

https://sethokap66542.blogzet.com/2-35312292 

https://rowanpyeh07396.blogminds.com/2-18701983 

https://josuesuvt40516.suomiblog.com/2-36150991 

https://traviseova85184.pointblog.net/پمپ-ضد-اسید-لایه-2-61331665 

https://beauvdgh06284.thezenweb.com/پمپ-ضد-اسید-لایه-2-57844086 

https://felixtfnv63074.full-design.com/پمپ-ضد-اسید-لایه-2-63426496 

https://caidencozg29630.tinyblogging.com/پمپ-ضد-اسید-لایه-2-63825498 

https://ricardoxmxf18530.ampedpages.com/پمپ-ضد-اسید-لایه-2-48271146 

https://tituswzaz72839.affiliatblogger.com/72446666/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://johnnydlsv62952.blog5.net/61997141/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://gregorypajr53186.diowebhost.com/75399640/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://collinnxcf96395.fitnell.com/60952710/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://rylanvwxw51627.dbblog.net/52462769/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://sergiohort40627.ezblogz.com/52111094/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://knoxoppp28394.designertoblog.com/51749035/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://edwinrjyk31985.blogs-service.com/51288901/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://fernandovdva85173.mpeblog.com/43614675/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://louiskhqa98741.bluxeblog.com/52293200/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://cashzjqu52841.articlesblogger.com/43545065/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://angelozgmo30628.arwebo.com/43444480/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://manuelrkvg18531.bloggin-ads.com/43653409/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://zionydef94051.blogerus.com/43266880/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://spencerensx73962.blogpostie.com/42822039/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://josuetbhk29518.blogprodesign.com/42593433/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://fernandoznxe08529.blogdigy.com/2-34584987 

https://collinrgqz85307.mybjjblog.com/2-34717398 

https://paxtonujvd07529.tblogz.com/2-35265666 

https://gunnerjubf17406.uzblog.net/2-35038204 

https://tituskwgt80035.canariblogs.com/2-36150819 

https://daltonvvvt40506.qowap.com/80188782/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://angelopzgm29641.blog2learn.com/68540484/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://fernandoptwx51728.jiliblog.com/78460915/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://damienvmbn53197.getblogs.net/52314166/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://arthurcifh95173.dsiblogger.com/52635002/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://spencergmop39406.ka-blogs.com/73877348/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://shanefcwp65420.blogofoto.com/51467882/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://louisphub97418.timeblog.net/56469757/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://stephenlpqn27383.acidblog.net/51661897/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://rafaelfoux63952.aioblogs.com/74241068/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://zionwkub97418.fireblogz.com/51609568/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://angelodhjj16273.xzblogs.com/62109040/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://waylonfhhg84940.free-blogz.com/67574340/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://josuecnuy74063.widblog.com/75226082/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://dominickycee94051.isblog.net/2-37874867  

https://titusuxyx50505.collectblogs.com/66309700/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://dantewadd84950.blogdon.net/2-36886931 

https://augustktyc95174.blogkoo.com/2-40290578 

https://laneweko39518.amoblog.com/2-42405217 

https://rivermtac84173.alltdesign.com/2-40886172 

https://elliottbffd83849.total-blog.com/2-45817328 

https://rylanthuc97520.blog-gold.com/26518979/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://rafaelfnux62951.ambien-blog.com/26498743/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://sethrdlt63074.atualblog.com/26375371/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://caidenrvwv40505.blog-a-story.com/79750/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://waylonkoqp28383.blogacep.com/25732634/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://franciscolzkq52074.bloggerbags.com/25783979/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://israeleijg94950.bloggerswise.com/26446537/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://caidennuyb84173.blogadvize.com/26553521/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://jaideneiji95051.bloggosite.com/26483256/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://erickouyy62849.blogoscience.com/26400961/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://gregorytkub97418.blogproducer.com/26520814/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://juliuswzzx61617.blogrelation.com/26377324/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://zanegkmk17273.blogsidea.com/26562660/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://charlieejmm27394.blogrenanda.com/26382665/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://franciscooygi18417.blogthisbiz.com/26245489/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://trevorpxcf07306.blue-blogs.com/26373032/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://finnwmzh07410.csublogs.com/26255965/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://trevorntyb85174.dailyhitblog.com/26040755/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://charlievncp54208.develop-blog.com/26432275/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://kameronyfkm28395.is-blog.com/26639029/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://tysonorrq28383.livebloggs.com/26543299/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://caidenzjqt52840.mdkblog.com/26131339/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://griffinhpvz73062.loginblogin.com/26550214/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://juliuszrfv87758.mybuzzblog.com/80699/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://zaneelpr41639.newbigblog.com/26276680/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://edwinvxyx50516.theobloggers.com/26501272/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://sergiozglo39517.thenerdsblog.com/25987897/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://juliuszdeb72728.topbloghub.com/26589471/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://edwinruvu49405.ttblogs.com/80123/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://brooksezpa98642.vblogetin.com/25998733/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://archerzaba62728.worldblogged.com/26223892/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://zionouzb95162.win-blog.com/78998/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://gunnerfwjq53075.yomoblog.com/26525778/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://griffinluru09767.digiblogbox.com/46414836/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://tysonmwgm30629.bloginwi.com/54283446/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://keegantgwi55472.jaiblogs.com/46924207/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://troyajqs51840.blogzag.com/65138832/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://chanceetgr65320.look4blog.com/59829689/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://finnraei19639.imblogs.net/70251214/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://damienjqvz63952.blogstival.com/42888859/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://lorenzoemsv52851.link4blogs.com/42955413/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://zanderxbwl54321.educationalimpactblog.com/42944634/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://louisdrcj29631.designi1.com/42555248/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://archerpdov86420.ivasdesign.com/42491692/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://gunnerbdca61616.mybloglicious.com/42052306/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://rowanmwdg06396.post-blogs.com/42333889/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://gregoryyekm29518.review-blogger.com/42827239/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://alexispydh07306.blognody.com/23464643/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://beaukvsl43448.blogsumer.com/23412424/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://zanenzjs64185.jts-blog.com/23103054/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://chancejmml05051.bloggazza.com/23185878/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://devinpvwu49495.blogaritma.com/73617/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://israelmsus39495.bcbloggers.com/23180715/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://hectorgurn80867.blogcudinti.com/22977910/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://jaidengdbv00000.iyublog.com/23088069/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://rowanhlnm16272.blogdiloz.com/22703338/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://jasperhprs27394.verybigblog.com/23081401/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://shaneloom16161.p2blogs.com/22829882/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://danteyqms97653.bloggactivo.com/22752037/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://juliusxisb73838.rimmablog.com/23431464/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://jaidenknoo17283.vidublog.com/23074081/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://shaneoqqp27383.oblogation.com/23076493/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://mylespcnx86318.gynoblog.com/23240860/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://garrettrzin29629.angelinsblog.com/22783590/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://judahpttr42061.laowaiblog.com/23048405/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://chancegyma08753.bloggadores.com/23137700/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://rylanzehh95162.humor-blog.com/22791866/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://franciscoejln27394.blogspothub.com/23068546/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://chancejnon27384.idblogmaker.com/2879580/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://tysoncueo53186.thekatyblog.com/22806919/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://jaidennmyi21186.blogunteer.com/22984691/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://travistgrx85307.therainblog.com/22978675/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://zanerddb62727.life3dblog.com/22966582/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://erickmyhn31852.boyblogguide.com/22894432/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://griffinzkud10852.blogars.com/22898456/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://zaneqeqz86318.thechapblog.com/23042855/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://johnathanxdgh95173.blogsvirals.com/23035703/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://brooksgijj06162.glifeblog.com/23011380/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://hectorzktb97531.losblogos.com/22992959/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://caidenrbfh95162.blogmazing.com/23020819/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://jeffreyhucj20752.estate-blog.com/23030967/پمپ-ضد-اسید-لایه-2  

https://brookspdqc09753.prublogger.com/23037169/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://simonresc97642.blogdomago.com/23038244/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://devinlrvx62951.shoutmyblog.com/23049522/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://troyruvu49495.goabroadblog.com/23015765/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://connernbpa08653.daneblogger.com/23061202/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://augustylwa32087.popup-blog.com/22958891/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://charlieaeff84950.blogozz.com/23030548/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://andregxmy97642.theblogfairy.com/23102308/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://fernandojmlk06161.activablog.com/23016183/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://claytonhuaf19851.activosblog.com/23082588/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://rowandovb96307.bloggazzo.com/23014071/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://eduardocpzf07429.ssnblog.com/1717011/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://andersonaqbq52087.aboutyoublog.com/1900103/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://paxtonlqss39495.blog2news.com/1880148/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://dantegost40517.blog4youth.com/24771303/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://edwinjtch22951.blog5star.com/1839968/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://beckettgosv63951.blogginaway.com/25349699/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://daltoniqtt40628.bloggactif.com/1895843/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://edgarrtut39495.blogdun.com/79938/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://ricardoilkj06161.blogolenta.com/25683281/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://kylermqst40617.blogripley.com/25413310/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://manuelmalu75297.blogsmine.com/1517164/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://cruzwkhp42964.ageeksblog.com/23022314/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://josuesidt76554.blogsuperapp.com/1888424/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://elliottbcdb72728.dgbloggers.com/25112022/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://cashdqbg18739.ltfblog.com/23006166/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://andyruus39963.dreamyblogs.com/1836254/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://alexisyehi05173.frewwebs.com/25318111/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://knoxgqxa85296.howeweb.com/3150527/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://trentontyab73940.idblogz.com/24919111/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://josuepstq38394.izrablog.com/1865494/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://zaneexih95162.kylieblog.com/25007695/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://cristianlcqa86429.luwebs.com/25320471/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://gunnerlppm17272.myparisblog.com/23701856/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://deantcjo30629.slypage.com/1877577/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://johnnyadff84950.theideasblog.com/1853051/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://zanekqtu40628.webbuzzfeed.com/25294224/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://edgarwfko39528.webdesign96.com/25094315/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://alexisftem41853.59bloggers.com/79025/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://becketthgxj31976.bligblogging.com/1887142/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://knoxvbdd84051.thelateblog.com/25430472/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://andymsts38394.actoblog.com/25401465/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://lanewcff95628.blog-mall.com/79706/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://travisilmm06172.blogs100.com/25127064/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://cruzvoco53107.blogofchange.com/79836/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://elliotyaay50616.spintheblog.com/77981/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://codyetgu86432.dailyblogzz.com/25470083/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://kameroncmta85207.blogvivi.com/25909286/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://sergioxbki95050.bloginder.com/26281586/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://cesaricus63085.blogdal.com/26099927/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://caidenrwza73840.newsbloger.com/26295982/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://titusgajw74184.get-blogging.com/80255/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://emilioekmk06162.targetblogs.com/1885653/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://franciscofmtv62951.bleepblogs.com/80421/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://edwinwabz62728.blogoxo.com/21171251/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://juliusbeee83940.elbloglibre.com/21128541/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://mariojmnn17384.blog-ezine.com/21136123/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://cesarqivg20853.activoblog.com/21169131/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://paxtonguhr53186.madmouseblog.com/1524164/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://mariojxhs63074.blogscribble.com/21144278/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://elliottdmrv51840.ja-blog.com/21079340/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://johnnyueqz97419.blogtov.com/1525884/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://ricardomamy09009.blogdemls.com/1677837/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://rowanxoco53197.digitollblog.com/21054688/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://andresbgjj06273.blazingblog.com/21141609/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://griffinsxyy51616.tusblogos.com/21057078/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://alexistyab73849.dm-blog.com/21128955/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://cristianfypb39506.creacionblog.com/21088288/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://landensnde10864.blogchaat.com/21093176/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://jasperaxny97531.smblogsites.com/21086589/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://fernandojllj05051.weblogco.com/21105564/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://kylerrgtc97531.blogdeazar.com/21155676/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://juliusyced84051.theisblog.com/21261805/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://damienhlmm16273.blog2freedom.com/21101033/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://cruzzehj06283.eedblog.com/21129452/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://erickgqeq65320.bloggip.com/21076221/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://landenzefe83949.ourcodeblog.com/21174802/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://riverqmcp64310.bloguerosa.com/22999399/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://dominickmsww51627.qodsblog.com/21133663/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://eduardoeqdt75429.liberty-blog.com/21162616/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://gregorynxgk28518.blogpayz.com/21122110/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://jaredtvwv40516.buyoutblog.com/21120910/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://josuereqy86420.techionblog.com/21139083/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://garrettdgii06283.blogitright.com/21160367/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://israeldyps39506.blogunok.com/21280245/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://sergiobkpt51840.blog-eye.com/21162776/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://tysonuchi06283.blogdosaga.com/21097966/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://garrettylvc97307.azzablog.com/21156249/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://sethjqck20741.blogpixi.com/21295230/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://travislpqp27272.snack-blog.com/21136729/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://finnuita96308.fare-blog.com/21160026/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://edwinvabi33209.anchor-blog.com/1480704/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://messiahsuvt49494.wssblogs.com/21127859/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://emilianoahnq39618.blogsvila.com/21168123/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://gregorydikk05162.blogdanica.com/21145741/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://remingtonswxv50516.bloggerchest.com/21125922/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://cashquxy73853.tkzblog.com/21117462/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://raymondknon17273.like-blogs.com/21018174/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://alexissxza73940.onzeblog.com/21121683/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://dallasvocp51840.blog-kids.com/21205084/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://knoxgqzi29642.ziblogs.com/21131239/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://fernandoxlvb97418.answerblogs.com/21222522/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://kylerhlll16172.nizarblog.com/21194401/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://brooksctdn43196.sharebyblog.com/21127520/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 

https://edgaralyh31975.wizzardsblog.com/21167265/پمپ-ضد-اسید-لایه-2 







:: بازدید از این مطلب : 288
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 3 مرداد 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: